سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رخت بر بستن نزدیک است . [نهج البلاغه]

ورزش

 
 
انسان برای دویدن آفریده شده نه اسب(یکشنبه 87 آذر 24 ساعت 6:10 عصر )


 گوردون معتقد بود که انسان در مسافت‌های طولانی توانایی رقابت با اسب را دارد. این شد که گوردون و دوستانش تصمیم گرفتند این نظریه را به معرض آزمایش بگذارند و مسابقه‏ ماراتنی بین اسب و انسان ترتیب دادند که از آن موقع -سال ???? میلادی- تا کنون هر سال برگزار می‏شود. نظر شما چیست؟ آیا انسان در مسافت‌های طولانی توانایی رقابت با اسب را دارد؟

بد نیست نگاهی به نتایج این مسابقه در چند سال اخیر بیندازیم:
 
 
همچنانکه می‏بینید در سال‌های ???? و ???? میلادی انسان برنده‏ این مسابقه بوده است. اما آیا این امکانپذیر است؟ آیا واقعاً انسان دو پا توانایی رقابت با اسب چهارپایی -که به نظر می‏رسد فقط برای دویدن آفریده شده- را دارد؟

جالب اینجاست که گروهی از پژوهشگران بر این باورند که انسان در مسافت‌های طولانی و در شرایط مناسب نه تنها از اسب، بلکه از هر دونده‏ قهار دیگری که در سیارهی زمین زندگی می‏کند -از سگ، گرگ و کفتار گرفته تا آهوهای آفریقایی- جلو خواهد زد! آنها اعتقاد دارند این «انسان» است که آناتومی اندام‌هایش نشان می‏دهد که عملاً برای دویدن آفریده شده، کاری که اجداد میلیونها سال قبل ما به صورت تمام وقت در علفزارهای آفریقا و در تعقیب شکار انجام می‏دادند.

در حالی که حرارت بالای ناشی از دویدن، هر جانور دیگری را پس از طی مسافت‌های طولانی از پا می‏اندازد بدن بدون پوشش مو یا پشم انسان به او کمک می‏کند سریع‏تر از بقیهی جانوران گرمای ناشی از فعالیت شدید بدنی را دفع کند و بتواند مسافت‌های طولانی‏تری را با دویدن طی کند.

البته این نظریه مخالفانی نیز دارد، مثلاً عده‏ای معتقدند که نداشتن دم، ضعف بزرگی است که باعث می‏شود انسان‌ها نتوانند حین دویدن‌های سریع تعادل خود را همانند دیگر دوندگان دنیای وحش حفظ کنند.
 






بازدیدهای امروز: 5  بازدید

بازدیدهای دیروز:9  بازدید

مجموع بازدیدها: 277690  بازدید


» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «